Friday, December 31, 2010

SeLaMaT mEnYaMbUt TaHuN bArU sEmUa!!!

semoga tahun ini lebih bermakna buat anda semua~~


alt
Glitter Happy New Year

p/s: canteknye ict,shah alam... kengkawan ISAku, jom la.. hehheh

Thursday, December 30, 2010

Kisah Pengurus, Anak Dan Seorang Ibu

ada suatu pagi, berlangsungnya satu temuduga di sebuah syarikat yang terkenal di Malaysia.

Semasa menemuduga salah seorang calon,pengurus syarikat tersebut mendapati seorang calon temuduga perempuan mempunyai rekod akademik yang baik sejak dari sekolah menengah sehinggalah sepanjang pengajiannya di universiti.Setiap semester calon tersebut memperoleh keputusan yang cemerlang.

Pengurus itu bertanya, "Adakah awak mendapat apa-apa biasiswa di sekolah atau universiti?"
Gadis itu menjawab "Tidak".

Pengurus itu bertanya lagi, "Jadi adakah ayah awak yang membayar semua yuran pengajian?"
Gadis itu menjawab,"Ayah saya telah meninggal ketika saya berusia satu tahun, ibu saya yang telah membayar semua yuran pengajian saya".

Pengurus meneruskan soalannya, "Ibu awak bekerja di mana?" Gadis itu menjawab,"Ibu saya bekerja sebagai pencuci kain dari rumah ke rumah".Pengurus meminta gadis tersebut menunjukkan tapak tangannya dan gadis tersebut menunjukkan tapak tangannya yang halus seperti tidak pernah membuat kerja berat.

Pengurus berasa hairan lalu bertanya lagi,"Awak tidak pernah membantu ibu awak mencuci kain dahulu?".Gadis itu menjawab, " Tidak pernah.Ibu selalu berpesan supaya saya belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam kehidupan.Tidak pernah dia meminta saya untuk menolongnya membasuh pakaian.Lagipun ibu membasuh lebih cepat daripada saya."

Pengurus tersebut memberitahu dia mempunyai satu permintaan, dia menyuruh gadis tersebut membantu ibunya membersihkan tangan apabila gadis itu pulang ke rumah nanti dan berjumpa semula dengannya keesokan harinya.

Gadis itu merasakan peluang untuk memperoleh jawatan tersebut semakin tinggi.Dia pulang ke rumah dengan gembira untuk membersikan tangan ibunya.Di rumah, ibunya berasa pelik tetapi tersentuh dengan keinginan anaknya membersihkan tangannya sambil menghulurkan kedua-dua belah tapak tangan kepada anaknya.

Gadis itu membersihkan tangan ibunya perlahan-lahan.Tanpa disedari air matanya mengalir ketika itu.Inilah kali pertama dia mendapati tangan ibunya begitu kusut dan terdapat banyak calar di tangan ibunya. Kadangkala ibunya mengaduh kesakitan apabila terkena air di tangannya.

Lama-kelamaan gadis itu mula menyedari bahawa tangan ini lah yang bersusah payah membasuh kain setiap hari untuk mendapatkan sedikit wang membiayai pengajiannya di sekolah dan universiti . Calar-calar itulah harga yang perlu ibunya bayar demi kejayaannya yang cemerlang dan juga demi masa depan seorang anak.Setelah selesai membersihkan tangan ibunya, gadis itu secara senyap-senyap membasuh semua pakaian ibunya yang masih tertinggal.

Keesokkan harinya, gadis itu kembali semula ke pejabat.

Pengurus tersebut menyedari air mata bergenang di mata gadis tersebut lalu dia bertanya
"Apa yang telah awak buat dan pelajari semalam di rumah?".

Gadis itu menjawab
"Saya membersihkan tangan ibu saya dan membasuh semua baki pakaian yang masih tertinggal".

Pengurus itu bertanya lagi, "Apa yang anda rasa?"

Gadis itu menjawab. "Pertama, saya sedar apa itu pengorbanan seorang ibu, tanpa ibu, tiada kejayaan saya pada hari ini.Kedua, dengan bekerja bersama dengan ibu saya sahaja saya dapat belajar dan mengerti betapa sukar nya mendapat sedikit wang untuk hidup.Ketiga, saya tahu betapa pentingnya hubungan kekeluargaan."

Pengurus itu tersenyum lalu berkata, "Ini adalah apa yang saya mahukan, saya ingin mencari pekerja yang dapat menghargai bantuan orang lain, orang yang tahu penderitaan orang lain dan orang yang tidak akan meletakkan wang sebagai perkara utama dalam hidupnya.Awak diterima untuk bekerja disini." Gadis itu bekerja dengan tekun dan menerima rasa hormat dari rakan-rakan sekerjanya.Prestasi syarikat juga semakin meningkat.

Pengajaran dari cerita ini ialah kita hendaklah menghargai jasa ibu bapa yang banyak bersusah payah demi masa depan kita sebagai anak-anak.Ringan-ringankan diri untuk membantu ibu atau ayah melakukan kerja-kerja di rumah.Dari situ , kita akan belajar untuk menghargai kesusahan dan keperitan yang dialami oleh mereka.

sumber

kadang2 kita tak sedar pengorbanan ibu tu semata2 nak tgk kita berjya...baca cerita ni, rasa sedih pulak..huhu..renung2kan dan selamat beramal ^_^

Wednesday, December 29, 2010

result dah kuar??

salaaam!!

hurm...
sok dak2 puang akan daftar kolej kediaman satu..
x lupe jugak kepada dak2 laki yg benasib baik...

hurm
dah siap packing??
saya on da way...
hehe
malas tol nak balik..
tahniah kepada ayeen, aina,asiah yang dah sampai nilam...
mule2 saya pun nak blik ..
tp malasla tetibe..
coz x abih kemas lagi..hikhik

result??

hurm..
saya percaya rata2 dak ISA dah cek result kan?
walaupun jap ok jap x ok ewadi tuh..
tp korunk still x berputus ase walau dalam hati ade cuaknye..huhu

papepun result korunk
tahniah saya ucapkan...
tp ingat..
sem 2 ni kite kene rancang awal2 program pemantapan untuk kita seISA...
jangan dok ingat nak men ja..tgok2 movie benti dulu na..
walaupun byk citer2 best dah ade ni..huhu

kepada yg rase pointer x capai target diri tuh...
usaha lagi..
masih ade pluang..
mari kite gerak same2..
gfanding bahu..
tmo putus asa awai2
tuhan x ske camtuh
tuhan sayang kite sume
cube muhasabah ape yg kurang
perbaiki ntuk sem2 seterusnya k?

hurm
saje senanye nak menaip mende nih

k lah
jap2
sape yang same blik ngan saya sila angkat tangan!=)

jom relax~~



http://www.photographyblogger.net/40-crazy-awesome-autumn-pictures/


Sunday, December 19, 2010

ALSP n ELSP best!









salaam... sori kengkawan lambat masukkan gambo2 nih... report tyme ELSP n ALSP pun x buat lagi... pendek kate.. memang best!! simpati pada mreka2 yangf takder bersama kita... trutama pudin n ain.... takpe korunk.. harap2 nanti korang nye ALSP n ELSP lagi best...=) byk aktiviti yang kami buat.. n byk jugak bende yang kami pelajari.. macam saya... dapat blajar men yankee... walaupun ketuk ntah pape.. huhu.. dan juga kawan2 yang bersama2 menjayakan boria bahasa arab kita... cayalah korunk!! x lupe gak ntuk dak2 fizik gunaan.. yang sama2 berELSP n ALSP ngan kami.. korunk pun memang sporting r!! tahniah buat semua yang dapat speaker terbaik.... bana..hanan...anis...n sape lagi ntah saya tak ingat... korunk memang powerla! thanx buat coklat2 yang disedekahkan kepada kami2 yang x menang nih..hehe akhir kata.... majulah ALSP n ELSP ntuk USIM!! sekian..laporan dari budak comey!!=p

Tuesday, December 14, 2010

STUDY MUDDY LAST ELSP~


salaaam!!
hehe..
baru jer blik dari jalan2 nih..
tengok sume ngah bertungkus lumus mengemas barabg
x kurang juge yang tengah tengok citer wall-e
and ader gak yang ngah study...
err..study???
discussion???

x caye ker??
haa..
ni saya tunjukkan bukti,,,

kenapa?x percaya ka?
hehehe
ni senanye gambar tangan salah seorang budak ISA yang tengah buat discussion ngan team die tentang debate sok..
debate??
auu...

saya nih pun x sedia lagi nak berdebat...
adeyh...
malam nih kene stay up siapkan myline n debate...
huhuhu..

ok lah..
sajer jer nak menyemak kat lappy 'uzma nih...
boring2 coz baru balik dari men layang2 td,,hehe

thanx to 'uzma bagi den mrepek di sini coz balik t nak mule study..(heee..yelatuh)
be prepared k ntuk sok!
=)
adios!!

Saturday, December 4, 2010

k0nnichiwa!!




Huhu, this is my first time to write in this cute blog..just wanna share some Japanese drama with u!

A GOOD DRAMA, especially FOR ISA STUDENT~!!HACKER yg menyelamat dunia!!hehee

Bloody Monday (season 1 + 2)

Synopsis: After a biological terrorist attack kills off the population of a Russian town; Japan's Public Safety Special Third unit, code name THIRD-i, believes that the terrorist organization responsible plans to unleash the same virus known as Bloody X into Tokyo. Subsequently, THIRD-i recruits the help of genius hacker Takagi Fujimaru to find out what happened in the Russia. However, as Fujimaru becomes involved, he soon finds out that he is in over his head and that the terrorist groups influence reaches not only his school but even the police. Fujimaru must now rely on his skill as a hacker to unravel the organizations sinister plot and find out the truth behind "Bloody Monday."

So,ape tggu ag..j0m tgk cte ni tme boring2..hehee,exam kn da hbs...ENJ0Y IT~!!

Friday, December 3, 2010

LSP

Tanggal 8 Dismber nih,bermula la program LSP yg agak digemari kerana menggangu waktu cuti post-exam...
walau bagaimanapun, akujanji ngan USIM da sain,so kna la follow kan.....

Makluman untuk warga ISA 6th batch diagihkan kepada dua group...
actually sorang je yg duk grup len....
ni list nama berikut



untuk baki yg len nama anda berada di group 47, lokasi : BT 1.7 FPQS
list adalah seperti berikut



jadi buat yang seorg tuh jangan la sedey2 yea....
cm ada lirik lagu ckap "ku kenang mu dalam doaku"
cewah!!!

Harapnya sume dapat manfaat lah daripada program ni, mungkin ada hikmah USIM amik cuti kite ni, cume kite je tak nampak, tapi ALLAH nampak kan.....
Mengadulah kepada-Nya, pasti akan datang jawapan~

Zue

Tuesday, November 30, 2010

Jalan2....10 pagi 10 malam....

salaaam~

saja2 nak kongsi..
perjalanan kami ke MAHA 2010....
best!
sangat2 best!

huhu....
ada macam2!
perot kenyang sebab sebuk dok makan tester ja..
huhu......

tyme kami datang tu la ada menteri2 yang mai...
x pasai2 depa pun nak mai tyme kami p sana..hehe

kami bukan beli sgt pun...
bli air koko ja....
tgok binatang..
makan daging kambing free..
minum susu....
huhu...

sempat gak pegang ular...
hehe...
pada yg blum p lagi...
p la..
jenuh nak pusing..
km pun byk yg skip..
x habih nak pusing...

hujan oh hujan...
mandi hujan kmi
tp syok!

blik tu dekat koi 7 smpai kt ktm nilai...
kami p singgah masjid nilai solat maghrib...
then kami p makan kat BBN...
best!
kenyang sampai menjilat jari!

huhu..
pahtu...
km p singgah asar malam..
mulanya sbb nak teman aina p bli buah epal ja...
last2...jalan gak sampai ujung..
walaupun ada lagi lorong yg x sempat nak pusing..
huhu...
tp sronok!
blik tuh..
sampai umah dekat 10 lebih...
walaupun keletihan..
byk kami blajaq rini....

n pada sapa2 yg x p lagi MAHA..
p la...syok!
x rugi anda pegi....
ok
chow cincau!!

glitter-graphics.com